dinsdag 29 augustus 2017

MESTOFFEN / KALIUM



Het belangrijkste als je met planten werkt is dat ze gezond zijn. En om gezonde planten te kweken is het belangrijk dat ze goed gevoed worden.

In deze periode, de nazomer, geef ik graag wat extra kalium. Nu is de opname nog goed en het is een goede voorbereiding naar de winter toe, afharding. Te veel stikstof nu zou een te flosse groei creƫren met vorstschade in de winter als gevolg. Te laat bemesten heeft hetzelfde effect. Zachtere vloeibare mest zoals visemulsie kan nog lang doorgegeven worden, tot aan de eerste nachtvorst.

Kalium is een macro-element. D.w.z. dat bomen en ook andere planten hier veel van nodig hebben.

Kalium regelt de vochthuishouding en daarmee ook de stevigheid van de niet verhoute delen.
Speelt een rol bij het openen van de huidmondjes.
Verminderd de gevoeligheid voor droogte koude en vorst.
Is betrokken bij verschillende reacties in de fotosynthese.

De meeste van mijn informatie haal ik uit een boekje van mijn boomverzorgings cursus:
Stadsbomen vademecum 2A Groeiplaats aspecten, uitgegeven door IPC Groene Ruimte.

Specifiek naar bonsai toe heb ik het meeste geleerd in de klassen van Jean Paul Polmans.

Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten