zondag 24 februari 2019

Voorbereiding verpotten: hoe kies ik mijn substraat?

Dag lieve mensen.

februari en het is al warm, gods jonge toch dat beloofd. Moeten we al beginnen denken aan verpotten. Wat heb je nodig? potten een zeef en grond, en daar wou ik het even over hebben.

Normaal word in de bonsai vooral kiryu en akadama gebruikt; dit zijn kleine korreltjes van respectievelijk vulkanisch gesteente en klei. die twee worden gemengd en de verhoudingen hangen af van het type boom, voor loofbomen meer klei (80%) voor naaldbomen minder klei (50%). Nu kosten deze producten nog al wat geld, ze moeten immers van Japan komen en ook is de ecologische voetafdruk nog al aan de grote kant. Hier in Europa hebben we ook een vulkanisch gesteente, bims. Dit gebruik ik nu drie jaar en ben hier tot nu toe zeer tevreden van. Vorig jaar heb ik ook gewerkt met lava en de resultaten waren hetzelfde, toch ga ik het nimmer gebruiken omdat het te zwaar is. De meidoorn die drie jaar geleden in de bims is komen te staan groeit nog steeds goed, a ja!, op de bodem van de pot komt ook een laagje argex voor een goede drainage. Volgens de leverancier moet je hier wel oppassen voor te hoge fosfor gehaltes, maar dit zou in de betere handelszaken geen probleem mogen zijn.

Wat is nu het belangrijkste bij een verpotting?
De wortels natuurlijk, en voor gezonde worteltjes heb je lucht nodig. De wortels van een boom/ plant bestaan uit de gestelwortels; deze zorgen dat de plant blijft staan en voor transport van voeding en water naar boven en naar onder. 
De haarwortels; fijne wortels die vertakken in honderdduizenden stukjes, ook voor transport en hierop staan de:
wortelharen; en hier zit de clou.
Tussen de wortelharen en de grond gebeurt de opname van voedingstoffen, deze worteltjes zijn zo een drie millimeter lang en moeten constant vernieuwd worden. hiervoor dient het glucose aangemaakt in het blad, glucose is suiker en om suiker te verbranden heb je lucht nodig.

Voila lucht in de bodem is van zéér groot belang voor de vitaliteit van je bomen. En dit bekom je door korreltjes te gebruiken en ook te zeven. Het zeven zorgt ervoor dat je lagen met dezelfde dikte korrel krijgt en als de korreltjes van de zelfde dikte zijn dan is er plaats tussen voor lucht. zo werk je dan in lagen, dikke korrel vanonder zodat het water snel weg kan. Dunnere korrel vanboven, minder verdamping.
In de natuur werkt dit andersom, daar heb je een mulchlaag boven van takken en bladeren en allerhande afval: is grove korrel zodat het water kan insijpelen en de fijne worteltjes lucht kunnen happen. en hoe dieper je gaat hoe fijner de korrel en dit zorgt dan weer voor capillariteit. Capillariteit zorgt ervoor dat water naar boven getrokken word in droge periodes, hetzelfde als je een doek half in het water legt word deze ook helemaal nat.

Dus gebruik ik bims bij mijn bomen die van het veld komen en ben hier zeer tevreden van. De loofbomen groeien goed, de meidoorn nog steeds na drie jaar. en de taxus ook nog serieus sterk na vier jaar. De kiryu wat ik heb ga ik nog op gebruiken en dan vervangen door bims. Als planten verpot worden blijf ik er wel akadama onder mengen in de boven genoemde verhoudingen. Akadama houd toch wat beter het water vast.
De bims kies ik omdat ik er gemakkelijk aan kan geraken, dus andere korrelvormige structuren zijn volgens mij even goed en kan je aanpassen naar je eigen gevoel.

Opmerking bij dit alles is dat je de voeding in de gaten moet houden, deze substraten zijn redelijk arm en een constante opvolging van de voeding is belangrijk.

En nog een link naar vorige post over verpotten:

https://bonsaurus.blogspot.com/2018/03/bonsai-over-verpotten.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten