woensdag 9 november 2016

lekker verhaal!

Ik ben al vroeg in mijn leven gefascineerd geraakt door planten. De eerst ervaring had ik nadat ik een boekje over planten keer op keer doorbladerde. Het ging over planten en de plaatsen waar zij voorkwamen. In dit boekje was een hoofdstukje aanwezig over planten in en rond de vijver. Dit vond ik toch zo mooi dat ik ben beginnen zagen en bedelen aan mijn vader zijn hoofd om thuis een vijver aan te leggen? gelukt! Maar planten moest ik zelf gaan zoeken in het bos en de velden: heerlijk! met de fiets het bos in. Bergjes bomen en struiken, ik was meteen verliefd. Lange tijd ben ik gaan spoken in de bossen, velden en plassen ertussen.
Ook moest ik meehelpen in het veld met mijn vader, dit vond ik minder leuk. In de hete zomerzon op mijn knieën tussen de aardbeien of patatten oprapen. Ofwel in de ijzige vrieskou tunnels bouwen. Rechte lijnen, netjes geen swing. Productie geen creativiteit.
Het tuincentrum waar ik ging helpen op vrije dagen was al veel beter. Leuke Bloemetjes bomen en struiken. Ondertussen werd er thuis gewerkt aan een minikwekerij van klimop lavendel eonymus en dergelijke meer. ook buxus werd er thuis gestekt en opgekweekt toto bollekes. Hier vond ook het eerste bonsai avontuur  plaats:’ pa! Hebt ge geen draad voor mij? Ik heb hier een boekje waarin ze draad gebruiken om takjes mee te plooien.’ En hij gaf mij een dikke gegalvaniseerde draad waar ik geen beweging in kon krijgen. Tot zover mijn eerste bonsai avontuur.
Al deze tijd ben ik ook graag bezig geweest met tekenen. Naar een paar cursussen amuseer ik mij het meeste met portretten, het liefste met een gratis stylo. Minder dan planten maar toch een belangrijke draad doorheen mijn leven.
Na mijn school een eerste job bij een tuinaannemer in de buurt en leuke tijden met vrienden op café. Een  tijdje bomen omzagen in de bossen en verre reizen naar jungles en uitgestrekte woestijnen. Prachtige tijden beleefd, leuke mensen ontmoet. Vooral de vergezichten en het dorre gevecht om het leven in de woestijnen en de robuuste ruwe bergen hebben indruk nagelaten op mij. De aanblik van een zuivere koele sterrenhemel op grote hoogte is een ervaring om nooit te vergeten!
Ondertussen ook nog de spiegelreflex camera ontdekt en een klein gezinnetje gesticht, werken in een grote Japanse (privé) tuin en aangekomen op dit punt waar ik jullie allemaal ga laten genieten van al deze mooie dingen.
De boventoon gaat bij de planten liggen maar tekenen en fotografie gaan zeker aan bod komen.
Ook wil ik graag wat nadruk leggen op de werking van planten. Toch o zo belangrijk als je met hen bezig bent. Hoe gaat dat water van in de grond naar daar boven hoog in het bladerdak, wat doen die meststoffen nu weer precies en wat was fotosynthese ook al weer ? ook ziektes en plagen mogen we niet vergeten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten